Jak se připravit na stěhování
Obsah článku
Jak se co nejlépe připravit na stěhování, aby vše proběhlo hladce a bez zbytečných nervů? Na co nezapomenout? Co se hodí nechat na stěhovácích? A co si raději zajistit svépomoci?
Stěhování je zpravidla spojeno se spoustou stresu a chaosu. Některým zbytečným starostem se však přece jenom dá předejít, pokud víme na co se zaměřit a připravíme si detailní harmonogram. S promýšlením jednotlivých kroků stěhování je třeba začít rozhodně alespoň měsíc předem. Rozhodně to nenechávejte na poslední chvíli, kdy se vám jistě nakupí spousta jiných starostí se zařizováním nového bydlení, přehlašováním adres a podobně. Měsíc předem si tak domluvte stěhovací servis a podepište závaznou smlouvu na konkrétní termín.
Vytvořte si přesný harmonogram stěhovacích prací
Jak by měl takový harmonogram vypadat? Měl by popisovat, co všechno je třeba provést pro zdárné zvládnutí stěhování téměř den po dni. Nejprve si vyberte vhodné datum pro stěhování. Podle toho si zvolte stěhovací společnost, která bude mít volno a domluvte si závazně tento termín, nejlépe podepsáním smlouvy.
Domluvte si zapůjčení nebo zakoupení obalového materiálu jako jsou bublinkové a fixační fólie, dostatečně pevné papírové i plastové krabice a podobně. Některé stěhovací společnosti tento materiál zapůjčují zdarma a také vám nabídnou zabalení veškerých předmětů za výhodnou cenu nebo zcela zdarma.
Před stěhováním nezapomeňte na volno z práce
Dále nezapomeňte s předstihem požádat svého zaměstnavatele o den či dva volna, podle vzdálenosti, na jakou se stěhujete. V případě mezinárodního stěhování to může samozřejmá zabrat i delší dobu. Pokud se nedohodnete se zaměstnavatelem na získání dovolené, musí vám zaměstnavatel ze zákona dát alespoň neplacené volno.
Připravte se na odhlášení z nemovitosti
Předem si připravte předávací protokol podle toho, jestli opouštíte byt v nájmu nebo jej prodáváte. Zajistěte si možnost volného parkování ve stávajícím i budoucím bydlišti. Myslete na větší dodávku nebo nákladní auto a domluvte se se sousedy nebo se společenstvím vlastníků jednotek. Nezapomeňte na odhlášení odběru energií a vody a nahlášení nové adresy, na kterou je třeba poslat konečné vyúčtování ze starého bydliště.
Co provést po přestěhování
Po přestěhování vás čeká zejména změna adres u celé spousty institucí. Nejprve počítejte se změnou trvalého bydliště. Tu můžete provést na obecním úřadě nového bydliště. Nato vás čeká výměna řidičského průkazu, výměna registračních značek vašeho vozidla, nahlášení nové adresy pojišťovně, bance a poště, která může na nějakou dobu dodávat všechny zásilky z vaší staré adresy na novou.
Co lze nechat na stěhovací firmě
Některé zařizování také můžete zcela bezpečně ponechat na stěhovací společnosti. Firma s kompletním stěhovacím servisem vám jistě nabídne řadu souvisejících služeb jako je zabalení všech věcí, demontáž objemnějšího nábytku nebo zařízení, odpojení elektrospotřebičů nebo IT zařízení, krátkodobé i dlouhodobé uskladnění věcí, které nechcete s nějakého důvodu stěhovat, i zajištění výkupu nebo likvidace nepotřebného nábytku nebo spotřebičů. Vše je však třeba promyslet a domluvit alespoň týden předem. To platí také pro stěhování těžších břemen jako je klavír, velké skříně, trezor nebo umělecké předměty. U cenných předmětů pak lze také zpravidla předem domluvit dohled bezpečnostní službou.
Ať už se stěhujete v rámci města, kraje nebo dokonce do zahraničí. Nezapomeňte vše začít připravovat s dostatečným předstihem a informovat se u vybrané stěhovací firmy, které všechny služby lze delegovat na ně a co si budete muset zajistit sami. Jen tak se lze na stěhování co nejlépe připravit, aby vám vše klaplo a stěhování do nového pro vás bylo radostí a ne nutným zlem.